onsdag 7 december 2011

Blodprov

Idag har jag varit och lämnat ifrån mig några rör med blod.
Detta får jag lov att göra minst 4ggr per år pga av medicinerna jag tar.
Idag var det lite mer pga av att jag ska till min reumatolog på fredag.

Att ta blodprov har blivit ett komplicerat kapitel. Idag fick de sticka mig tre gånger för att få ut lite.
I armvecken går det inte att få ut en droppe, där provar de inte ens.

Handvärmare är ett måste eftersom det nästan alltid inte lyckas vid första försöket så blir jag stressad, så ner med stressnivån, andas lugnt. Först provade de på högerhanden, inte en droppe, en gång till på högerhanden, det kom en gnutta så slangen blev lite fylld men sen stopp. Mina kärl rullar undan de kommer inte in.
Tredje försöket nu på min vänstra hand, där forsade det fram, jag kommer att få "söta" blåmärken.
Två personer hjälptes åt, en höll i nålen och den andra bytte rör så att de skulle skada kärlväggen så lite som möjligt. Det är jättebra personal på KS-solnas blodtagningsmottagning.
Nu är det avklarat för denna gång.



Den här typen av nål är den enda som funkar numer
annars får jag jätteblåmärken typ decimeter i diameter
om man nu kan ha det på en hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar